Jaký byl rok 2018?

Karel Dytrych
8 min readDec 28, 2018

--

Do dalšího roku jsem pracovně vykročil hned druhého ledna. Kladné ohlasy na rozhovor s Jankou, mě motivovaly natočit i další rozhovory z podpalubí podnikatelů. Dal jsem si vnitřní závazek, natočit každý měsíc alespoň díl a vydržet alespoň rok. Splněno. Rád bych v tom pokračoval a hlavně zlepšil kvalitu zvuku. U rozhovorů rozhodně platí, že čím lepší příprava, tím více se posluchači dozví. Snažím se to nepodceňovat.

Hned v lednu jsem také organizoval setkání SaaSkařů. Na neznámou punkovou akci přišlo 150 lidí a na kvalitu přednášek i celé akce jsem dostal spoustu kladných ohlasů. Btw být řečníkem i organizátorem v rámci jedné akce fakt není lehký! Každopádně, formát kdy vystupují kapitáni SaaS projektů s krátký výstupem na společné téma následovaný dotazy jsme se docela trefili do vkusu. Pořád platí, že obsah je král…

Na hostingu jsme z kraje roku doladili affiliate systém s 10% lifetime provizí. Po více než roce provozu musím uznat, že to byl super krok. Byť mě řada lidí odrazovala, tak to za rok přivedlo desítky serverů a spokojenost je na obou stranách. Samozřejmě platí, že tu a tam rozdáváme provize i tam kde bychom nemuseli, ale to k tomu prostě patří.

V lednu jsem se ještě dostal na školení projektového řízení s Mirou Vlachem. Tedy školení něčeho, co jsem skoro 10 let tak nějak selským rozumem vykonával. Fajn bylo uvědomění, že jsem to dělal vlastně docela dobře, ale i tak jsem si trochu rval vlasy, že jsem si na něco takového nezašel třeba o 5 let dřív. Zajímavé byly debaty s Tomášem ze Superkodérů na téma překryv projektů a změny vs plány…

Únor bílý, GDPR sílí

Na přelomu Ledna a Února jsme měli Freelo hackathon. Hackovali jsme hlavně onboarding uživatelů. Aby pro nováčky bylo ultrasnadné aplikaci začít používat. Důležitý.

Také jsem zavítal na pražský Wordcamp. Rozdával jsem tam konferenční To-Do listy. Byl to takový spontánní nápad jak pobavit návštěvníky a trochu to spojit s brandem. Myslím, že se to povedlo… Lidé sdíleli. Párkrát jsme to ještě během roku zrecyklovali.

V únoru jsem natočil nejposlouchanější podcast s Danem Gamrotem o produktivitě. Pokud čekáš zázračný hack, tak to rozhodně neposlouchej.

Jinak jsem velkou část února trávil přípravou na GDPR. Jednak aby Freelo i Hosting byli v souladu a druhak jsem měl na konferenci marketing GDPR vystupovat na téma SaaS vs GDPR. No, jako plno dalším i mě GDPR vzalo dost času… Ale jsem rád, že jsem mohl poznal fajn lidi z e-Legal.

Březen, do Vietnamu vlezem

Milion zážitků zhuštěných do 2,5 týdne. Počítač doma na stole. Paráda. Pracovně jsme to pojali i jako experiment. Co se stane když na 2 týdny vypneme marketing. Výsledek experimentu? Není to dobrý nápad.

V dubnu proběhly druhý SaaSkaři. Účast opět slušná, tentokrát v Microsoftu. Také mi bylo 33… a abych zahnal depku, že jsem starej a nic moc jsem zatím nedokázal, svolal jsem na poslední chvíli velkou kancelářskou párty. Pak už jsem neměl čas nad tím moc přemýšlet.

Bezva narozeninový dárek byly Freelo mobilní aplikace. Uživatelé je přijali nad očekávání fakt peckově. Vyšly nám dokonce recenze v řadě magazínů jako Letem světem applem, Smartmanii a na dalších místech.

Květen bez doktora

V květnu mě Martin Dostál “donutil” přednášet na nějaké mimooborové téma. Chvíli jsem byl smutný z toho že krom práce nejdu nikde do hloubky, aby mělo smysl o tom vůbec mluvit. Po kratší úvaze jsem si uvědomil, že to je vlastně zdravý životní styl. Přednáška Život bez doktora nakonec byla fakt boží. Mrkněte sami.

V podcastu jsem vyzpovídal Petra Koukala… a dostal jsem tím první negativní feedback na výběr hosta. Pár názorů mě fakt překvapilo.

Odpočíval jsem na výletě v Tatrách. Když jsem tam teda zrovna nezdrhal před medvědem. Jinak zase hotel Permon. Nejlepší saunový svět široko daleko.

Začal jsem připravovat Freelo kurz buď kapitánem projektů na Naučmese. Dlouho jsme poptávce odolávali, ale nakonec jsem za realizaci rád. Efekt, že si Freela všimne komunita Naučmese se sice nekonal, takže si účastníky rekrutujeme jen sami, ale při tom osobním kontaktu získáváme další skvělou zpětnou vazbu. Jsou to spíše návrhy: “já bych chtěl Freelo používat takhle” … a my to můžeme porovnat s tím co Freelo umí a kde ho chceme. Díky tomu ladíme krajní případy, protože máme pohled do oborů, do kterých normálně nevidíme.

Btw možná budu mít školení i v Brně. Jediný v životě.

Léto jsme s Julií trávili zase v Las Palmas. Letos jsem si našel pár kamarádů z coworku ReStaton. Mají tam každý pátek networking spojený s přednáškou zajímavého hosta. Tak jsem si jednu taky střihnul. Jinak změna životního stylu, moře, míň stresu, denní sport. I letos to byla živá voda pro tělo. Doporučuju.

V srpnu jsme spustili vlastní timetracking ve Freelu. Řadě lidí jsme tak nahradili Toggl nebo jinou aplikaci. Protože takhle to je pro ně daleko pohodlnější. Po spuštění jsme se na podpoře docela zapotili. Nebylo to naštěstí kvůli chybám (i když těch se taky pár našlo). Většinou uživatelé jen chválili a navrhovali ještě co by se dalo vylepšit. Mělo to větší vliv a přínos než jsme čekali.

Naše VPS Centrum získalo API a spoustu vychytávek. Lokalizaci do angličtiny a slovenštiny.

Taky jsem začal cvičit pod dohledem. S trenérkou Nelou pracujeme na tom co mi počítač a sezení u něj bere a ničí. Hluboký stabilizační systém a další věci. Je to úplně jiný kafe než když cvičím sám nebo na nějaké skupinové lekci. Správné provedení cviků, správné dýchání… Je to znát.

Koncem srpna mě podnikání zavleklo do soudní síně. Taková ta méně veselá část podnikání. Šlo o spor okolo ochranné známky, s dobrým koncem. Kdybych měl něco doporučit, tak je to výběr odborníka. Mě radil Robert Vlach — a víc než dobře. Moje rady by mohli být: zachovat chladnou hlavu, nenechat se zastrašovat a mít pro všechny případy plán B. A když už jsme u tématu, tak samozřejmě braňte svou značku! Jindra Šulcová mi pomáhala také a je skvělá.

Září, na akcích se daří

V září se rozjel naplno veletoč akcí a konferencí. Školení pro APEK, Konference projektového řízení, Shopcamp, Čtvrtkon a hlavně Webexpo. Kvůli Webexpu jsem několik měsíců piloval angličtinu. Za mě super tip jak prohlubovat angličtinu je poslouchání podcastů v angličtině. Taky mě to donutilo zaplatit Netflix a před spaním každý den na něco mrknout. Podcast a video vnímám na učení líp než třeba čtení knih v angličtině. Za sebe doporučuju Tima Ferrisse a Big Questions.

Webexpo byla mimo jiné velká zábava. Stihnul jsem tam natočit krátký němý film :-)

Po Webexpu jsme rozjeli pořádnou náborovou kampaň na kapitánku naší zákaznické péče ve Freelu. Dali jsme si dost záležet. Ve vytuněném google formuláři jsme se představili, vykopli netradiční hodnotové otázky a natočili i video… Podle toho následně vypadala odezva a pohovory. Doufám, že to nebyla jen skvělá náhoda, ale že to bude fungovat i do budoucna.

Říjen se nesl na stejné vlně. Přednášel jsem třeba v Plzni na Marketikonu, na Barcampu v Hradci a jinak jsem zjistil jak je hezká Bratislava. Měl jsem také docela slušnou fyzičku, tak jsem hecnul comeback do squashové ligy po letech. První 2 zápasy byly nečekaně super. Ve třetím jsem si zničil záda a pověsil squash definitivně na hřebík. Stylově se to stalo ve stejný den, kdy jsem s Helenou natáčel podcast o tom jak si v kancelářích ničíme těla a záda.

Listopad

Prvního listopadu jsme otevřeli v Pardubicích Freelo kancelář. Zároveň do ní nastoupila i kapitánka zákaznické péče Petra. Už se těším až nalodíme i programátora. Na stravenky ho lanařit nemůžeme, ale na smysluplný projekt a skvělý tým to snad půjde.

V Listopadu mělo Freelo také třetí narozeniny. Organizovat podobné akce mě baví, dal jsem si záležet. Stovka lidí tentokrát přišla do coworku svět hub. A fakt si to užili. Hezká tradice, která Freelu doufám vydrží.

Celkově se Freelu i Hostingu dost dařilo. Čísla rostli o desítky procent. Spolu s tím i spokojenost uživatelů, což je pro mě primární. Příští rok doufám nabereme ty správné lidi, kteří nám pomohou růst ještě rychleji. Nechci ale aby to bylo na úkor spokojenosti uživatelů a to jestli nás práce baví.

Musím říct, že i práce na zdraví se zúročila… až na dvě malé rýmičky jsem celý rok nic neřešil. Až mě to uchlácholilo a od léta jsem začal o dost víc prasit v jídle. Vliv na to samozřejmě měli i všechny akce a konference. To musím do 2019 rozhodně zlepšit. Radost mám i ze sportu. Žádná větší pauza nebo prokrastinace. Léto zase lepší než podzim. Víc jsem cvičil a míň běhal.

V loňském shrnutí jsem měl tučně expanzi Freela do zahraničí. Na tu jsme se tučně vybodli. Což bylo rozumné. Díky tomu jsme měli tah na branku na lokálním trhu. Letos přistupuju k cílům s větší pokorou. Rozvíjet a zlepšovat všechny služby ale hlavně při tom zůstat zdravej a dělat radost lidem okolo.

Co mi prošlo rukama nebo čtečkou a uvízlo v hlavě

Total Recall — nahlédnutí do života Arnolda Schwarzeneggera. Bože to je řízek. Tuna inspirace. Mít furt plán a strategii. Tvrdě makat. Doporučuju i tohle jeho video. Hodně hluboká poklona.

Radikální otevřenost — o tom, že šéfování není pro každého. Naučila mě mnohem líp dávat zpětnou vazbu. Škoda, že ji Kim nenapsala o 10 let dřív…

Tools of titans — tu jsem popravdě měl rozečtenou většinu roku a tím, že se mi takhle rozplyzla, tak si ani nevybavuju nic moc konrétního, co bych použil nebo doporučil. Ale číst mě bavila. Trochu mě motivuje k vyzkoušení keto diety.

Proč spíme — jsem začal číst protože bych chtěl spát víc a líp. To mi bohužel trochu blokuje pracovní elán a tempo. Brzo ráno už mě svrbí prsty něco tvořit … večer zase o věcech přemýšlím. Jestli si myslíte, že spát 6 hodin stačí, tak doporučuji přečíst…

Velmi osobní kniha o zdraví od Margit Slimákové. Hezky ucelený soupis tipů a rad jak se zdravě a rozumně stravovat. Líbí se mi vždy kontrast studií a jejího pohledu na věc.

Jóga mezi e-maily — tahle kniha mě zaujala při odchodu z lekce jógy. S Helenou jsem hned natočil podcast, a knihu přečetl jedním dechem. V knize je průřez všeho co nám v kanceláři škodí. Dozvíte se jak sedět, stát, cvičit a mnoho dalšího.

Petr Koukal — Jsem. Velmi zajímavý příběh chlapíka, který rozhodně uměl bojovat. S Petrem jsem také natočil podcast.

Odemykání dětského potenciálu. Petr Mühlfeit mě zaujal nejdříve rozhovorem v podcastu u Dana Tržila, a hned na to začal koučovat kamaráda. Cestou do Bratislavy jsem od knihy nemohl zvednout obočí. Povinná četba všem rodičům.

Všem, kteří to zvládli až sem přeju úspěšný rok 2019. :-)

Kdo by měl náladu na víc podobných reportů, tak přidávám odkazy…

--

--